Przekop Mierzei Wiślanej. Most południowy im. Jerzego Wilka
Most południowy na kanale żeglugowym Mierzei Wiślanej od dziś nosi imię posła Jerzego Wilka, zmarłego 16 maja br. posła na Sejm RP VIII i IX kadencji, prezydenta Elbląga i samorządowca.
W uroczystości obok Premiera RP Mateusza Morawieckiego, wzięli udział m.in. wicepremier Jarosław Kaczyński, minister infrastruktury Marek Gróbarczyk, wojewoda pomorski Dariusz Drelich i przewodniczący Konwentu Morskiego kpt Zbigniew Sulatycki. Tablicę odsłonili Teresa Wilk, wdowa po śp. Jerzym Wilku i wicepremier Jarosław Kaczyński, a poświęcił biskup senior diecezji drohiczyńskiej Antoni Pacyfik Dydycz.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną
Aktualnie, trwa budowa bliźniaczego mostu północnego. Zakończono montaż bariery energochłonnej, instalacji hydraulicznej i elektrycznej. Wykonano już nawierzchnię na chodnikach i jezdni. Most został także wyważony. We wrześniu rozpoczął się montaż pierwszej bramy do śluzy na budowie przekopu. To jedna z największych tego typu konstrukcji w Polsce. Bramy zapobiegną mieszaniu się wód obu akwenów. Planowany termin wykonania śluzy to pierwszy kwartał 2022 roku. Intensywne prace prowadzone są również w rejonie Zatoki Gdańskiej. Zakończono już wbijanie stalowych ścianek w części falochronu wschodniego. Na sztucznej wyspie (Zalew Wiślany) trwają roboty czerpalne oraz zasyp grobli wyspy, a na terenie całej inwestycji - prace elektryczne, teletechniczne i sanitarne. Prace na Mierzei Wiślanej przebiegają zgodnie z harmonogramem. Pierwsze statki będą mogły wpłynąć z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany w przyszłym roku. Te o docelowych, maksymalnych parametrach będą korzystać z nowej drogi wodnej w 2023 roku, po zakończeniu całej inwestycji.
Przypomnijmy, że w 2019 roku wojewoda Dariusz Drelich wydał dwie decyzje zezwalające na „Budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.
Inwestycja „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” obejmuje:
• budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej,
• budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego
• nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą
• budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym (Estyjska - nazwa pochodzi od średniowiecznej nazwy Zalewu Wiślanego. Wyboru dokonali internauci w konkursie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej - wrzesień 2020 r.)
Kanał żeglugowy ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4-4,5 m, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą konsorcjum firm NDI i Besix.