Obwodnica Kędzierzyna-Koźla:Jest zgoda na realizację długo wyczekiwanej inwestycji

Autor: Opolski UW 2020-06-09 09:29:37

Wojewoda opolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej obejmującej budowę północnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla! Decyzja uprawnia inwestora - Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad do rozpoczęcia robót budowlanych jednej z kluczowych inwestycji drogowych na terenie Opolszczyzny.

Obwodnica Kędzierzyna-Koźla to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych na terenie Śląska Opolskiego. Jej realizacja przyczyni się do m.in. połączenia międzyregionalnej drogi z Czech i południa kraju z infrastrukturą na Odrze oraz węzłem kolejowym w Kędzierzynie-Koźlu. - Niektórzy mówią że jest to pierwszy, niektórzy mówią drugi ośrodek przemysłowy w naszym województwie. Doskonale wiemy o skupieniu tam bardzo mocnego przemysłu chemicznego, o ogromnym natężeniu ruchu i niedalekiej odległości od autostrady A4 – mówił podczas konferencji prasowej w miniony piątek (5 czerwca br.) wojewoda opolski Adrian Czubak.

Budowa nowego odcinka drogi usprawni ruch w kierunku m.in. autostrady A4. Trasę zaplanowano od kędzierzyńskiego osiedla Piastów przez Blachownię i Sławięcice do Ujazdu i autostrady A4. Dzięki temu z miejskich ulic zniknie transport niebezpiecznych materiałów chemicznych z Zakładu Azotowego w Kędzierzynie-Koźlu. -  Między rondem z ul. Armii Krajowej, aż do ronda z drogą wojewódzką 426 to będzie jedna jezdnia z pasem do wymijania, tzw. układ 2+1. Będzie pięć mijanek, co znaczy, że kierowca mniej więcej co 1200 metrów będzie mógł zjechać na odcinek, który umożliwi np. wyprzedzanie. Pozostała trasa między rondem z drogą 426 do końca, to już będzie jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu – wyjaśniała Lidia Markowska, p.o. dyrektora opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Inwestycja polega na budowie nowego odcinka drogi krajowej o długości ok. 14,33 km wraz z budową skrzyżowań w postaci rond. Koszt planowanej inwestycji to 272,4 mln zł.

W uroczystym spotkaniu podczas, którego wojewoda opolski Adrian Czubak przekazał na ręce dyrektor Lidii Markowskiej powyższą decyzję, uczestniczyła również Poseł na Sejm RP Violetta Porowska oraz wykonawcy inwestycji: Marcin Dudziak – kierownik Projektu „Budowa obwodnicy północnej Kędzierzyna – Koźla”; Krzysztof Iwan – dyrektor Kontraktu, Konsorcjum firm: Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. – Lider, oraz Daniel Czaja – członek zarządu Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. W spotkaniu udział wzięła również Małgorzata Kałuża-Swoboda, dyrektor WIN OUW i Agata Zolowska – z-ca kierownika Oddziału Administracji Architektoniczno – Budowlanej i Urbanistyki OUW

- To jest inwestycja, którą trzeba było wynegocjować, przekonać i przeanalizować właśnie w Warszawie, żeby z tych wielu obwodnic, które przecież pożądane są
w całym kraju, właśnie tutaj w województwie opolskim było aż 10 dedykowanych – podsumowała Poseł Porowska.

Obwodnica Kędzierzyna-Koźla będzie realizowania w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).

Dla Opolszczyzny ł na ten cel Rząd RP przeznaczył ponad 1,5 miliarda złotych.

 

 

© 2018 Super-Polska.pl stat4u