Kolejne obwodnice w Lubelskiem.

Autor: Lubelski UW 2021-06-08 07:41:52

Z udziałem wiceministra infrastruktury Rafała Webera, wiceministra aktywów państwowych Artura Sobonia, posła na Sejm RP Sylwestra Tułajewa, wojewody lubelskiego Lecha Sprawki i wicewojewody lubelskiego Roberta Gmitruczuka odbyły się konferencje prasowe, dotyczące umów na prace przygotowawcze dla dwóch obwodnic w województwie lubelskim. Podpisane umowy na wykonanie dokumentacji projektowych dotyczą obwodnicy Łukowa w ciągu DK63/76 oraz obwodnicy Łęcznej w ciągu DK82.

Dokumentacje będą obejmowały przygotowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawców tych inwestycji.
 
Obwodnica Łęcznej pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum, poprawi komfort podróży i warunki przejazdu przez miasto, zwiększy przepustowość drogi krajowej nr 82 i dróg lokalnych. Wyprowadzony zostanie także ruch ciężarowy z kopalni Bogdanka. Połączenie to będzie miało charakter uzupełniający do realizowanej trasy S19.
 
Chcemy niwelować wąskie gardła, poszerzać przepustowość i polepszać płynność na drogach krajowych. W Łęcznej zdiagnozowaliśmy tego typu problemy: natężenie ruchu pojazdów lekkich i ciężkich, które tranzytem przemieszczają się DK 82 zarówno w kierunku Lublina, jak i z Lublina w kierunku Włodawy - jest bardzo duże. To zdeterminowało nas do podjęcia decyzji o tym, by w Łęcznej wybudować obwodnicę. Ułatwi ona nie tylko komunikacyjnie przejazd przez tę część województwa lubelskiego, ale poprawi jakość życia mieszkańców Łęcznej. Perspektywa jej realizacji jest już widoczna, staje się rzeczywistością – mówił wiceminister Rafał Weber.
 
To nie tylko uwolnienie z 11 tysięcy pojazdów na dobę centrum Łęcznej, ale również wielka wygoda dla tych, którzy podróżują na pojezierze łęczyńsko-włodawskie i również dla kopalni węgla Bogdanka – mówił wojewoda Lech Sprawka.
 
Obwodnica Łukowa przyczyni się do poprawy przepustowości i płynności jazdy na trasie prowadzącej do przejścia granicznego z Białorusią w Sławatyczach i udrożnienia ciągu drogi krajowej nr 63 i nr 76, dzięki czemu znacznie skróci czas przejazdu.
 
Trasy powstaną w nowym śladzie, będą jednojezdniowymi drogami klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji powstaną m.in. skrzyżowania z drogami poprzecznymi i dojazdowymi, przejścia dla pieszych, ciągi pieszo-rowerowe, drogi dojazdowe zapewniające dostęp do obwodnicy, obiekty inżynierskie i ochrony środowiska. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
 
Realizacja obwodnicy Łukowa oraz Łęcznej planowana jest w latach 2026-2028. W przypadku obwodnicy Łukowa wykonawcą będzie firma SAFEGE za kwotę 2 669 100 zł. Dokumentację obwodnicy Łęcznej przygotuje firma Drogprojekt. Wartość umowy opiewa na 2 158 637,70 zł.
 
Te dwie obwodnice, to jest fragment realizacji Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. To dwie obwodnice spośród siedmiu na terenie województwa lubelskiego. Dwie już są w trakcie realizacji, jedna dotyczy Gorajca, druga Dzwoli. Obwodnica Łęcznej w ciągu drogi krajowej 82, jest ważna nie tylko dla mieszkańców samej Łęcznej, odciąży ruch przez centrum Łęcznej, ale przede wszystkim na pojezierze łęczyńsko-włodawskie, również od samochodów ciężarowych. Obwodnica Łukowa w ciągu drogi krajowej 63 i 76, prowadzi m.in. do przejścia granicznego w Sławatyczach. Ma to duże znaczenie i dla regionu, i w skali sieci dróg krajowych. Pozostałe obwodnice: Janowa Lubelskiego, Zamościa, Szczebrzeszyna, Gorajca i Dzwoli są w ciągu drogi krajowej 74, drogi, która prowadzi m.in. do przejścia granicznego w Zosinie. Województwo lubelskie w Programie budowy 100 obwodnic partycypuje w znaczący sposób – podkreślał wojewoda lubelski.
 
Uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, Rada Ministrów przyjęła 13 kwietnia 2021 r. W ramach programu w całej Polsce powstanie 100 zadań o łącznej długości ok. 820 km. Na realizację Programu rząd przeznaczy 28 mld zł.
 
Województwo lubelskie jest wielkim placem budowy, jeśli chodzi o inwestycje infrastrukturalne. Decyzjami rządu nadrabia zaległości inwestycyjne. Jesteśmy przekonani, że będzie to miało duży wpływ nie tylko na rozwój transportu, ale na rozwój potencjału społecznego i gospodarczego mieszkańców Lubelszczyzny – dodał wiceminister infrastruktury.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u