100 – lecie portu Gdynia. Uroczysta gala z udziałem wojewody

Autor: Pomorski UW 2022-09-29 08:20:18

Na Ostrodze Pilotów stanęła ławeczka. Po obu jej brzegach siedzą minister Eugeniusz Kwiatkowski oraz inżynier Tadeusz Wenda i „patrzą” na zawijające do Gdyni statki. Dwóch wizjonerów, dzięki którym powstał Port Gdynia.

Do świętowania dołączył także Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich honorując - odznaczenia państwowymi - zasłużonych pracowników. Narodowy Bank Polski wyemitował srebrną, dwudziestozłotową kolekcjonerską monetę, zaś Poczta Polska kartkę z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej oraz datownikiem "100 lat portu Gdynia”. Z kolei w Kościele Morskim p.w. Matki Bożej nieustającej pomocy i św. Piotra Rybaka przy ul. Portowej odsłonięto pamiątkowej tablicę. Wielkie świętowanie kończy dziś uroczysta gala w Teatrze Muzycznym w Gdyni, w której uczestniczą m.in. Andrzej Adamczyk, szef resortu ministerstwa infrastruktury, Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej (odczytał list premiera Mateusza Morawieckiego skierowany do pracowników portu i uczestników gali) Dariusz Drelich wojewoda pomorski, przedstawiciele służb mundurowych i instytucji państwowych.

 

Historia portu w Gdyni

Traktat Wersalski, kończący I wojnę światową, przywrócił Polsce część Pomorza i niewielki dostęp do Bałtyku. Potrzeby polskiego handlu miał zaspokoić port w Wolnym Mieście Gdańsku, jednak szczegółowe przywileje Polski były wciąż sabotowane przez władze Gdańska Zapadła decyzja o budowie portu w Gdyni. Sejm RP - ustawę o budowie portu w Gdyni - przyjął 23 września 1922 roku. Wielkim orędownikiem przedsięwzięcia był Eugeniusz Kwiatkowski, minister przemysłu i handlu II Rzeczypospolitej, minister skarbu i wicepremier. Człowiek wielce zasłużony dla rozwoju Gdyni. W 1920 roku wiceadmirał Kazimierz Porębski, szef Departamentu Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, zlecił inżynierowi Tadeuszowi Wendzie wybranie lokalizacji oraz wykonanie projektu. Inżynier nie tylko wskazał miejsce ale i zaprojektował oraz nadzorował budowę. I tak zaczęła się historia gdyńskiego portu, który dziś przeładowuje prawie 27 mln ton ładunków, zajmuje trzecie miejsce pod względem przeładunku kontenerów, przyjmuje tysiące statków i jest największym agroportem na Bałtyku.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u