Burmistrzowie Paktu Wolnych Miast po wizycie w Ukrainie

Autor: UM Warszawa 2023-01-14 10:02:34

Po wizycie w Kijowie do Warszawy powrócili dziś włodarze stolic Polski, Czech, Słowacji i Węgier. Delegacja, zorganizowana przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego, pojechała z wizytą, by zadeklarować dalsze wsparcie dla ogarniętej wojną Ukrainy. Burmistrzowie Paktu Wolnych Miast podkreślają znaczenie pomocy samorządów dla obywateli Ukrainy.

Wyjazd do Kijowa odbył się w odpowiedzi na zaproszenie mera Witalija Kliczki. Ukraińską stolicę oraz miejscowość Bucza odwiedzili wspólnie prezydent Warszawy oraz burmistrzowie Pragi, Bratysławy i Budapesztu.

Podczas wizyty prezydent Trzaskowski podpisał z merem Kliczką list intencyjny w sprawie przekazania dziesięciu starszych składów metra. Pociągi mają służyć m.in. jako źródło części przy naprawach.

Od momentu, kiedy za naszą wschodnią granicą zaczęło dziać się źle, byliśmy gotowi, aby nieść pomoc. Nasze wsparcie w imieniu Paktu Wolnych Miast deklarowaliśmy jeszcze na kilka dni przed wybuchem wojny, podczas wizyty w Kijowie – mówił prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. – Teraz zdecydowaliśmy się przekazać 10 pociągów warszawskiego metra. Chcemy też pomagać przy odbudowie Ukrainy. Już dziś chronimy tamtejsze pomniki i dziedzictwo kulturalne, a w przyszłości, podczas odbudowy kraju, zamierzamy przekazać nasze doświadczenia w wykorzystywaniu unijnej pomocy.

Po powrocie z wizyty inni burmistrzowie także podzielili się swoimi refleksjami oraz zadeklarowali dalszą pomoc dla Ukrainy.

Praga jest drugim miastem po Warszawie pod względem liczby uchodźców. Od dawna staramy się zapewniać Ukrainie praktyczną pomoc, np. przekazując tramwaje, autobusy i generatory prądu – mówił Zdeněk Hřib, burmistrz Pragi. – Podczas wizyty widzieliśmy masowe groby w Buczy, spotkaliśmy się też z merem i wysłuchaliśmy historii o okropieństwach, jakie popełniali tam żołnierze rosyjskiego wojska. Nie mam wątpliwości, że mamy do czynienia ze zderzeniem cywilizacji. Ważne, by Zachód o tym pamiętał i nie „zmęczył się” pomaganiem Ukrainie.

Ta wizyta miała dwa wymiary. Praktyczny – Bratysława również przekazuje autobusy do Kijowa. I symboliczny – mer Kijowa oraz burmistrz Buczy mówili, jak ważne są nasza obecność na miejscu i okazanie solidarności z Ukrainą – mówił Matúš Vallo, burmistrz Bratysławy.

Pakt Wolnych Miast przez samorządowców Grupy Wyszehradzkiej został powołany pod koniec 2019 roku, włodarze czterech stolic regularnie spotykają się i konsultują w najważniejszych, wspólnych kwestiach.

Nasze państwa w XX wieku przeszły ogrom cierpień pod jarzmem sowieckim i wiemy, jak ważna jest obecność Europy. To było też przyczynkiem do utworzenia Paktu Wolnych Miast i do naszego wyjazdu do Kijowa – mówił Gergely Karácsony, burmistrz Budapesztu.

Pytany przez dziennikarzy o osobiste doświadczenie prezydent Warszawy wspomniał jeszcze o poruszających wizytach w Buczy i w kijowskim centrum dla dzieci z niepełnosprawnościami.

Inaczej ogląda się obrazy z wojny w telewizji, a inna rzecz to świadectwo z pierwszej ręki. Bucza, rozmowy ze wszystkimi, którzy byli przy tym, kiedy ludzie byli terroryzowani, gwałceni, zabijani. Mer, który musiał się ukrywać. Ci wszyscy ludzie organizowali przez cały czas pomoc – mówił prezydent Trzaskowski. – W Kijowie widzieliśmy ośrodek dla dzieci z frontu – niepełnosprawne, z autyzmem, z traumą wojenną. Pomaganie im to wielkie wyzwanie. Widać tam było polski sprzęt pomagający w poruszaniu się, specjalistów, którzy pomagają im na nowo ułożyć sobie życie. Wiele opiekunek mówi po polsku, bo były z dziećmi w Polsce, ponieważ wiele z tych dzieci trafia do warszawskich szpitali.

Dzisiejsze spotkanie po powrocie z podróży do Ukrainy odbyło się w działającym cały czas punkcie recepcyjnym dla uchodźców przy Dworcu Wschodnim prowadzonym przez Norwegian Refugee Council.