„Jedz z Głową” – zakończył się cykl warsztatów dla lubelskich szkół
Dobiegł końca cykl warsztatów „Jedz z Głową” w lubelskich szkołach biorących udział w programie. Dzisiaj (czwartek, 4 lipca) odbyło się spotkanie podsumowujące ten etap projektu, realizowanego przez Miasto Lublin we współpracy z Fundacją Medicover. Podczas wydarzenia wręczono nagrody dla placówek oświatowych, które zgłosiły się do konkursu na najlepszy jadłospis dekadowy. Nagrody otrzymali również intendenci ze szkół uczestniczących w konkursie.
Praca intendentów i pracowników kuchni w placówkach edukacyjnych odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu zdrowego i zrównoważonego żywienia najmłodszych mieszkanek i mieszkańców naszego miasta. To dzięki ich zaangażowaniu, pasji i profesjonalizmowi dzieci codziennie otrzymują posiłki, które nie tylko smakują, ale także wspierają ich rozwój i dobre samopoczucie. Cieszę się, że dzięki programowi „Jedz z Głową” możemy zapewnić najwyższy poziom wiedzy i umiejętności pracownikom żywienia zbiorowego z lubelskich szkół. Gratuluję wszystkim, którzy wzięli udział w konkursie na jadłospis dekadowy. Wykazaliście się Państwo nie tylko wiedzą, ale również ogromną kreatywnością. Serdecznie dziękuję za Państwa pracę i zaangażowanie – mówi Anna Augustyniak, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Społecznych.
Program w zakresie zdrowego odżywiania „Jedz z Głową” realizowany jest od 2012 r. Jego główny cel to profilaktyka nadwagi i otyłości oraz cukrzycy wśród uczennic i uczniów klas I – III szkół podstawowych. W ramach programu prowadzone są różnorodne działania mające na rzecz poprawy zdrowia najmłodszych mieszkanek i mieszkańców Lublina. Aktualna edycja programu na lata 2022-2024 obejmuje 43 lubelskie placówki oświatowe, a na jej realizację Miasto przeznaczyło kwotę ponad 608 tys. zł. Ważnym i wyjątkowym w skali kraju aspektem programu jest także edukacja pracowników żywienia zbiorowego. Intendenci oraz pracownicy kuchni mieli możliwość uczestniczenia w szkoleniach stacjonarnych oraz wirtualnych spotkaniach.
– Staramy się podchodzić kompleksowo do wprowadzania pozytywnych zmian w kwestii zdrowego odżywiania wśród dzieci z lubelskich szkół podstawowych. Oprócz edukacji uczniów oraz rodziców niezwykle istotne jest dostarczenie wiedzy i narzędzi pracownikom żywienia zbiorowego. Zorganizowany dla nich konkurs na najlepszy jadłospis dekadowy pokazuje, jak wiele wynieśli z przygotowanych dla nich szkoleń. Zmiany w szkolnych stołówkach dzieją się na naszych oczach oraz talerzach dzieci – mówi Marcin Radziwiłł, Prezes Fundacji Medicover.
Pierwsze warsztaty dla intendentów oraz pracowników kuchni odbyły się w sierpniu 2022 roku, inicjując aktualną edycję programu „Jedz z Głową”. Spotkania prowadziła Agnieszka Danielewicz – twórczyni wielu autorskich szkoleń w zakresie promocji zdrowego żywienia, skierowanych do dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych, współwłaścicielka Instytutu Żywienia i Rozwoju Eligo, członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością oraz European Associaton for the Study of Obesity. Podczas zajęć uczestniczki i uczestnicy poszerzali swoją wiedzę w zakresie znaczenia żywienia zbiorowego, codziennych trudności w realizacji jadłospisów oraz kontroli przeprowadzanych w placówkach żywienia zbiorowego.
– Niewątpliwym sukcesem zajęć dla intendentów i pracowników kuchni jest nie tylko poszerzenie ich wiedzy oraz dodanie odwagi do wprowadzania innowacji na talerzach lubelskich uczniów, ale również stworzenie zgranej grupy, która wymienia się swoimi pomysłami i wspiera w procesie zmian. Jestem bardzo dumna ze wszystkich uczestników naszych zajęć odbywających się w ramach programu „Jedz z Głową”. Wierzę, że to dopiero początek ich drogi do uczynienia z lubelskich stołówek szkolnych najlepszych i najzdrowszych w całej Polsce – mówi Agnieszka Danielewicz, dietetyczka Instytutu Eligo.
Podsumowaniem dwuletnich szkoleń stacjonarnych oraz wirtualnych spotkań odbywających się raz na dwa miesiące był konkurs na najlepszy jadłospis dekadowy. Wpłynęły 24 jadłospisy, przesłane przez intendentów z 12 lubelskich szkół biorących udział w programie. Przy ich ocenie Komisja wzięła pod uwagę m.in.: obliczanie w 3 krokach średnioważonej normy żywieniowej, planowanie posiłków z uwzględnieniem receptur do potraw, oznaczanie alergenów – ujednolicone formy publikowania alergenów. W wyniku przeprowadzonej analizy jadłospisów nagrody przyznano:
- I miejsce – Szkoła Podstawowa nr 39 im. Szarych Szeregów;
- II miejsce – Szkoła Podstawowa nr 20 im. Jarosława Dąbrowskiego;
- III miejsce – Szkoła podstawowa nr 6 im. Romualda Traugutta.
Przed nami ostatni etap programu „Jedz z Głową” na lata 2022-2024. W nadchodzącym półroczu zaplanowano m.in. drugą turę badań przesiewowych uczennic i uczniów. Celem tego działania jest monitorowanie postępów oraz identyfikacja ewentualnych problemów zdrowotnych, które mogłyby wymagać interwencji. Badania będą obejmować:
- ocenę masy i składu ciała – pomiary antropometryczne, takie jak wzrost, waga oraz analiza składu ciała (procentowa zawartość tkanki tłuszczowej, mięśniowej);
- sprawność krążeniowo-oddechową – test wydolnościowy oceniający kondycję fizyczną dzieci;
- pomiar ciśnienia tętniczego krwi – regularne monitorowanie ciśnienia krwi, aby wcześniej wykryć ewentualne problemy z nadciśnieniem.
Ponadto kontynuowana będzie edukacja zdrowotna dla dzieci i ich rodziców w formie wirtualnych spotkań z dietetykiem, psychologiem i trenerem, a w grudniu br. zostanie przeprowadzone podsumowanie aktualnej edycji programu. Obejmie ono m.in. analizę wyników badań przesiewowych uwzględniającą porównanie danych z pierwszej i drugiej tury badań, w celu oceny zmian w stanie zdrowia dzieci.
Fundacja Medicover jest organizacją pożytku publicznego. Wspiera innowacje i rozwój w ochronie zdrowia. Powstała w 2007 roku, od 2013 do 2020 roku prowadziła w Polsce jeden z największych na świecie Programów Profilaktyki Cukrzycy i Chorób Cywilizacyjnych „PoZdro!”, skierowanych do dzieci i młodzieży. Działalność́ Fundacji Medicover prowadzona jest w oparciu o wieloletnią, międzynarodową wiedzę oraz doświadczenie z zakresu medycyny i zdrowia publicznego. Skupiona jest ona w szczególności na edukowaniu oraz wspieraniu społeczności lokalnych poprzez tworzenie programów i rozwiązań́ informatycznych oraz promowanie innowacyjnego podejścia, które w sposób pośredni lub bezpośredni przyczyniają się do polepszenia stanu zdrowia i świadomości społeczeństwa.