Pierwsza część autostradowej obwodnicy Siedlec otwarta
Kierowcy pojadą już pierwszym z trzech odcinków autostrady A2 pomiędzy Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami. Chodzi o trasę od węzła Siedlce Zachód do węzła Siedlce Południe, która jest częścią przyszłej południowej autostradowej obwodnicy miasta. Wkrótce będzie można także korzystać z kolejnego odcinka autostrady A2, pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki. Wykonawca już złożył wniosek do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie i prowadzi ostatnie prace wykończeniowe.
Wydłużona autostrada A2 na wschód od stolicy
W sierpniu 2020 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała do ruchu 15 kilometrów autostrady od węzła Lubelska do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Teraz zostało udostępnione kolejne 7,1 km trasy, również o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu. Węzły Siedlce Zachód i Siedlce Południe umożliwią kierowcom połączenia z DK2. Nowy odcinek wyprowadzi ruch tranzytowy z Nowych i Starych Igań oraz obecnej obwodnicy miasta w ciągu DK2. Jego długość ma blisko 12,5 km, a pozostałe 5,4 km to odcinki, które łączą inne drogi Groszki – Siedlce Zachód i Siedlce Południe - Malinowiec.
Dodatkowe dwa węzły
Wybudowane zostały dwa węzły: Siedlce Zachód i Siedlce Południe. Dodatkowo powstały drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska m.in. ekrany akustyczne. Zostały również wybudowane bariery energochłonne, które wpływają na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Szeroki pas rozdziału został wykonany w innej technologii. Zastosowano utwardzone kruszywo z nawierzchnią szczelną, które minimalizuje utratę panowania nad pojazdem w przypadku zjechania z jezdni głównej.
Koszt wybudowania autostrady pomiędzy Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami wynosi 768 mln zł, w tym koszt robót ok. 560 mln zł. Realizacja tego odcinka, a także dwóch pozostałych pomiędzy Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami, jest dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach dwóch programów: Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Łączna wysokość dofinansowania dla tych trzech odcinków wynosi ponad miliard złotych. Koszt wykonania trasy od węzła Siedlce Zachód do węzła Siedlce Południe to ponad 441 mln zł.
Kałuszyn - Siedlce Zachód, dwa odcinki o łącznej długości ok. 25 km
Obecnie na 12-kilometrowym odcinku za obwodnicą Mińska Mazowieckiego, do węzła Groszki, trwają prace wykończeniowe. Montowane są ostatnie metry barier energochłonnych, ekranów przeciwolśnieniowych i ogrodzenia trasy. Wykonawca kończy humusowanie, a także malowanie oznakowania poziomego. Po zakończeniu wszystkich prac oraz uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostanie udostępniona trasa do ruchu. Planowany termin oddania drogi to koniec sierpnia 2024 roku.
Pomiędzy węzłami Groszki i Siedlce Zachód, wykonywane są warstwy konstrukcji nawierzchni. Prowadzone są prace na obiektach mostowych i przy budowie kanalizacji deszczowej. Zaawansowanie robót obecnie wynosi 68 proc.
Decyzja ZRID
Decyzja ZRID to finał długotrwałego procesu planowania budowy drogi. Dla inwestora oznacza pozwolenie na budowę i zatwierdzenie projektu budowlanego. Wraz z decyzją ZRID może on rozpocząć roboty budowlane na terenach znajdujących się w linii planowanej drogi. Decyzję ZRID wydaje właściwy dla danej inwestycji wojewoda.