Rowerowy Maj. Gdańsk lepszy niż Kopenhaga i Amsterdam!
Uczniowie zostaną nagrodzeni dzwonkami i licznikami rowerowymi, natomiast najlepsze klasy w każdej ze szkół wybiorą się na wycieczkę do któregoś z centrów rozrywki czy nauki. Puchar dla najbardziej rowerowej szkoły w Gdańsku w roku 2014, w postaci samoobsługowej stacji rowerowej, wręczy Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
Entuzjazm dzieci do kampanii udzielił się również nauczycielom i rodzicom, którzy z chęcią towarzyszyli najmłodszym rowerzystom w drodze do szkoły. W dniach 12-23 maja ponad 1700 dzieci i nauczycieli zdecydowało się korzystać z rowerów w drodze do szkół. Równolegle do kampanii szkoły zorganizowały liczne konkursy plastyczne, rajdy i wycieczki rowerowe. „Rowerowy Maj” okazał się doskonałą zachętą do przełamania codziennej rutyny wśród najmłodszych. Wierzymy też, że pozytywnie wpłynął na zachowania komunikacyjne rodziców.
Zwycięzcą kampanii została szkoła podstawowa nr 62 na gdańskim Krakowcu z 53-procentowym udziałem uczniów dojeżdżających na zajęcia rowerami. Najbardziej rowerową klasą w Gdańsku została Vc ze szkoły nr 12 na Ujeścisku, w której rowerami regularnie jeździło 20 spośród 24 uczniów.
Kampania „Rowerowy Maj” została poprzedzona szkoleniem pn. „Ruch drogowy i mobilność w mieście”. Zajęcia prowadzone były w dwóch etapach. W siedzibie Centrum Zarządzania Systemem Tristar dzieci zdobywały wiadomości o zasadach organizacji ruchu drogowego. Podczas warsztatów terenowych, prowadzonych w bezpośrednim otoczeniu każdej ze szkół, uczniowie oceniali bezpieczeństwo na swojej drodze do szkoły oraz zdobywali wiedzę na temat sprawnego poruszania się rowerami. Istotą warsztatów było przedstawienie roli roweru w systemie transportowym nowoczesnego miasta, jego oddziaływania na stan środowiska, zdrowie, powszechną mobilność i bezpieczeństwo na drogach.
Dodatkowo, poprzez specjalnie dedykowane dla rodziców broszury, organizatorzy zadbali, aby postrzegali oni jazdę rowerem jako bezpieczny i zdrowy wariant dojazdu oraz prawidłowo przygotowali dzieci do kampanii. Dzięki temu uczniowie byli solidnie przygotowani i zmotywowani do aktywnego udziału w „Rowerowym Maju”.
Kampania została przygotowana przez Urząd Miejski w Gdańsku oraz Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku w ramach realizacji projektu „CycleCities” pod patronatem Ośrodka Promocji Zdrowia i Sprawności Dziecka oraz Radia Gdańsk. Kampania została sfinansowana ze środków unijnych, budżetu miasta Gdańska oraz firm i instytucji, które zasponsorowały bilety grupowe dla zwycięskich klas: Miejski Ogród Zoologiczny Wybrzeża, Centrum Hewelianum, Arena Gdańsk Operator, Bioway, Edu Park, Centrum U7 oraz Loopy’s World.