„Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną

Autor: źródło - UM Elbląg 2014-06-11 15:36:58
WNIOSKI - z Konferencji „Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną czynnikiem rozwoju Regionu Południowo-Wschodniego Bałtyku” która odbyła się 10 czerwca 2014 r. w Elblągu
Konferencja pod Patronatem Prezydenta Miasta Elbląga zgromadziła szerokie spektrum instytucji, przedstawicieli samorządów i organizacji pozarządowych.

Celem było przedstawienie aktualnego stanu wiedzy nt. korzyści dla Regionu Południowo-Wschodniego Bałtyku wynikające z istnienia międzynarodowej drogi wodnej, jaką stworzyłoby zbudowanie kanału przez Mierzeję Wiślana.

Tematyka Konferencji obejmowała: elementy Polskiej Polityki Morskiej z uwzględnieniem możliwości utworzenia Klastra Gmin nad zalewowych – inicjatywy popierane przez Unię Europejską, wnioski i rekomendacje wynikające ze Studium Wykonalności Inwestycji Budowa Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną (Gdynia, grudzień 2007 r.) z uwzględnieniem aktualizacji, oddziaływanie na środowisko kanału, znaczenie planowanego kanału na rozwój Morskiego Portu w Elblągu.

Potrzeba wybudowania kanału żeglugowego w polskiej części Mierzei Wiślanej, jako międzynarodowej drogi wodnej, łączącej Morze Bałtyckie z Portem Morskim w Elblągu oraz pozostałymi portami nad Zalewem Wiślanym wynika z wielu przesłanek. Kanał ten, obok Cieśniny Pilawskiej, będzie ważnym ogniwem łączącym przybrzeżną morską drogę wodną E60 z drogami wodnymi śródlądowymi E70. Kanał byłby częścią międzynarodowej drogi E70 od Antwerpii, poprzez Berlin. Bydgoszcz, Elbląg do Kaliningradu.

Z wykonanych analiz wynika, że z trzech potencjalnych możliwości połączenia Portu Elbląg i portów Zalewu Wiślanego z Morzem Bałtyckim: przez rosyjską część Zalewu Wiślanego i Cieśninę Pilawską, przez rzekę Szkarpawę, Wisłę i Martwą Wisłę, przez nowy kanał żeglugowy w polskiej części Mierzei Wiślanej tylko nowobudowany kanał zapewnia uzyskanie swobodnej drogi wodnej, o parametrach odpowiadających potrzebom potencjału portowego Elbląga, normom międzynarodowym a także pozwala na uzyskanie opłacalnych wskaźników finansowo-ekonomicznych oraz społeczno-ekonomicznych.

Zasadność projektu należy rozpatrywać w następującym kontekście:
znaczenie kanału żeglugowego w systemie transportu morsko-rzecznego obszaru Morza Bałtyckiego,
korzyści społeczne i ekonomiczne dla obszaru gmin położonych nad Zalewem Wiślanym i szerzej oddziaływanie na rozwój Regionu Południowo-Wschodniego Bałtyku,
korzyści społeczne i ekonomiczne dla Miasta Elbląga i gmin nad zalewowych,
rozwój Portu Morskiego w Elblągu oraz możliwość jego współpracy w obszarze Morza Bałtyckiego i innych.

Zalew Wiślany po stronie polskiej jest akwenem wodnym, do którego dostęp dla bander nie tylko krajów UE, ale i polskiej jest utrudniony, a w obecnej sytuacji politycznej może okazać się wręcz niemożliwy.

Uczestnicy Konferencji postulują niezwłoczne podjęcie działań zmierzających do realizacji projektu „Budowa Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną” z udziałem uznanych ekspertów między innymi reprezentujących Konsorcjum na Realizację Usługi „Studium Wykonalności Budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną”, autorów pierwszego opracowania z grudnia 2007 r.

Tylko rzetelna i uaktualniona analiza, uwzględniająca nowe okoliczności zagrażające swobodzie dostępu od strony morze do Zalewu Wiślanego ma szansę przekonania decydentów: Rządu RP i Unii Europejskiej na podjęcie decyzji o budowie kanału żeglugowego i wyasygnowanie niezbędnych środków finansowych.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u