NIK wskazuje promocję Gdańska- Światowej Stolicy Bursztynu jako przykład dobrych praktyk
Od lat Gdańsk inspiruje, wspiera i promuje nowe kolekcje biżuterii i mody projektowane nie tylko przez trójmiejskich twórców. Współorganizuje wraz z Międzynarodowymi Targami Gdańskimi Galę Mody i Bursztynu. Dziennikarze zagraniczni są zapraszani na wizyty studyjne, które przybliżają im atrakcje turystyczne miasta związane z bursztynem. W ramach majowego Bursztynowego Tygodnia odbywają się wernisaże wystaw biżuterii artystycznej. Biuro Prezydenta ds. Promocji Miasta Gdańska przy współpracy ze Związkiem Miast i Gmin Morskich organizuje Forum Miast Szlaku Bursztynowego oraz posiedzenie i otwarte dla publiczności seminarium Światowej Rady Bursztynu. Tradycją stało się obdarowywanie gości odwiedzających Gdańsk prezentami dyplomatycznymi z bursztynem. Miasto upowszechnia również wiedzę na temat bursztynu bałtyckiego wśród młodego pokolenia. Wspiera także wydawnictwa popularyzujące „złoto Północy”.
Już prawie 3 lata konsorcjum Bursztyn. Skarb Polski z powodzeniem realizuje program promocji branży bursztynniczo – jubilerskiej na zlecenie Ministerstwa Gospodarki. To dzięki wytrwałej pracy i ogromnym inwestycjom finansowym poszczególnych członków konsorcjum korzysta tak naprawdę cała branża. „Bursztyn. Skarb Polski” tworzą Międzynarodowe Targi Gdańskie ( lider konsorcjum), Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu, Międzynarodowe Centrum Targowe z Warszawy oraz S&A Spółka Akcyjna z Gdyni. Działania promocyjne, jakie realizują członkowie konsorcjum oraz wyjazdy targowe kilkudziesięciu firm biorących udział w programie już przynoszą efekty, a za kilka lat zaowocują prawdziwą wartością dodaną. Warto przypomnieć, że Ministerstwo Gospodarki przeznaczyło prawie 7 milionów złotych na działania promocyjne w latach 2012-2015. Ponadto firmy biorące udział w targach zagranicznych organizowanych w Monachium i w Vicenzie, Tucson, Las Vegas oraz w Hong Kongu otrzymają dofinansowanie w wysokości 75 procent kosztów kwalifikowanych.
W marcu 2013 roku Prezydent Miasta Gdańska wręczył akt nominacji na Ambasadora Bursztynu Kayah, znanej polskiej wokalistce, kompozytorce i autorce tekstów. Znane osoby znakomicie wspierają promocję wyrobów jubilerskich w Polsce i na świecie. Do tych obowiązujących tendencji nawiązuje ten projekt. Co trzy lata Prezydent Gdańska nominuje Ambasadorami Bursztynu znane osoby ze świata mody, kultury, biznesu lub polityki. Rola Ambasadora Bursztynu polega, m.in. na popularyzacji wiedzy o bursztynie, szlakach bursztynowych i Gdańsku - Światowej Stolicy Bursztynu. Dotychczas tytuł Ambasadora Bursztynu otrzymały: Lidia Popiel, znana fotografka i modelka (2007-2009) i Monika Richardson (2010-2012), znana dziennikarka telewizyjna. Obie Panie napisały książka pt. Polki na bursztynowym szlaku. Do tej pory sprzedano kilkadziesiąt tysięcy egzemplarzy. Książkę rekomendowali Magda Umer, Bogusław Linda, Małgorzata Niemen, Wojtek Malajkat i Beata Tadla.