Młodszy uczeń w szkole – działania Krakowa
W związku z tym w minionych latach organizowane były szkolenia z cyklu: „Uwaga! Młodsze dziecko w szkole" – najpierw dla nauczycieli klas I-III, a następnie IV-VI („Młodszy uczeń na progu II etapu edukacyjnego"). Problematyka tego programu dotyczyła całokształtu spraw związanych z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. Szkolenie składało się z cyklu sześciu spotkań i zakładało realizację ok. 25 godzin dydaktycznych. Każdy blok tematyczny odnosił się do innego zagadnienia, realizowany był w czasie czterogodzinnego spotkania (I cykl odbył się w miesiącach: marzec-czerwiec 2014 r., II cykl: październik–grudzień 2014 r.).
Zorganizowano również cykl szkoleń metodycznych przeznaczony dla nauczycieli poszczególnych przedmiotów kl. IV-VI szkół podstawowych „Uwaga dziecko o rok młodsze w szkole" – metody i formy pracy z młodszym uczniem. Dla wszystkich dyrektorów szkół podstawowych i przedszkoli organizowane były także konferencje szkoleniowe pod hasłem „Sześciolatku nie trać roku – uwaga dziecko o rok młodsze w szkole". Zorganizowano również warsztaty dla wychowawców świetlic „Dostosowanie metod i form pracy do potrzeb dzieci sześcioletnich".
W styczniu tego roku w ramach cyklu „Bliżej dziecka" został uruchomiony przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną nr 4 program „6 latek w szkole i – co dalej?" – na podstawie 4 letnich dobrych praktyk i doświadczeń. Program w sposób szczególny jest adresowany do nauczycieli i wychowawców klas IV.
W drugiej połowie marca br. planowana jest duża konferencja „Młodszy uczeń na progu II etapu edukacyjnego", która omówi dotychczasowe doświadczenia, pokaże dobre praktyki, ale też najważniejsze problemy. Planowana jest również, przy tej okazji, organizacja zajęć warsztatowe dla nauczycieli.
Warto także dodać, że świadomość wyzwania, jakim jest obecność i funkcjonowanie młodszego dziecka w szkole ma każdy dyrektor szkoły. On też, nie czekając na pojawiające się problemy, zobowiązany jest do uwzględnienia tej tematyki w szkoleniach i doskonaleniu nauczycieli, a także bieżącego reagowania na niepokojące sygnały.