I N T E R P E L A C J A w sprawie planowanych zmian w jednostkach oświatowych w Gdyni

Autor: mat. prasowe 2015-11-22 09:16:59
Gdyńscy radni; Michał Bełbot ,Patryk Felmet ,Jan Kłosek ,Hanna Mazur i Paweł Stolarczyk wystosowali apel do prezydenta Gdyni. Napisali , że w związku z sygnałami docierającymi do nas od nauczycieli, rodziców oraz uczniów, jesteśmy głęboko zaniepokojeni planowanymi zmianami w placówkach oświatowych, a w szczególności zmianami dotyczącymi szkół podstawowych i gimnazjalnych.

Wobec powyższego prosimy o odpowiedź na poniższe zestawy pytań.

1. Kiedy i z kim odbyły się jak dotąd konsultacje? Czy odbyły się one z każdą Radą Rodziców znajdującą się w szkołach, których zmiany bezpośrednio dotyczą?

2. Jakie są stanowiska Rad Dzielnic w sprawie planowanych zmian, przedstawionych radnym miasta na posiedzeniu Komisji Oświaty w dniu 09.11.2015 r.? Czy planowana reforma była z nimi konsultowana?

3. Dlaczego miastu zależy na tak szybkiej reformie systemu edukacji, skoro planowana jest wkrótce reforma szkolnictwa na szczeblu ogólnokrajowym?

4. Jak ma się statystyka, przedstawiona podczas posiedzenia Komisji Oświaty w dniu 09.11.2015 r., mówiąca o znacznym spadku liczby uczniów do Uchwały nr XI/190/15 Rady Miasta Gdyni z dnia 26/08/2015: „(…) W kolejnych latach liczba uczniów będzie się jednak zwiększała, co jest wynikiem echa wyżu demograficznego. W latach 2015-2020 liczba dzieci w wieku szkolnym będzie się utrzymywała na poziomie 14 – 14,5 tysiąca. (…)”. Definicja wyżu demograficznego: „Wyż demograficzny - okresowy, krótkotrwały wzrost liczby urodzeń pojawiający się po ustaniu czynnika niesprzyjającego prokreacji np. po wojnie.”

5. Podczas posiedzenia Komisji Oświaty w dniu 09.11.2015 r. poinformowano radnych i obecnych na sali rodziców, że władze miasta planując przekształcenia placówek oświatowych biorą plany rozbudowy osiedli. Zapytujemy, czy i jakimi źródłami informacji dysponuje Gmina Miasta Gdyni, oprócz istniejących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, wydanych decyzji o warunkach zabudowy i decyzji o pozwoleniu na budowę?

6. Czy wzięto pod uwagę fakt, że niektóre z planowanych do likwidacji szkół mają kilkudziesięcioletnie tradycje, jak na przykład najstarsza szkoła zawodowa w Gdyni – 86-letnie Technikum Mechaniczne, które powstało w 1929 roku i nosi imię budowniczego portu w Gdyni – inżyniera T. Wendy, a inna planowana do likwidacji szkoła, imienia E. Kwiatkowskiego przygotowuje się właśnie do obchodów 60-lecia? Z kolei przeznaczone do likwidacji IV LO liczy 68 lat. Czy władze czują się upoważnione do zaprzepaszczania istotnej części historii i korzeni własnego, niewiele przecież starszego miasta?  Które szkoły po przekształceniach będą nosić imiona E. Kwiatkowskiego i T. Wendy?

7. W jaki sposób zostanie rozwiązany problem braku zwolnień nauczycieli i pracowników administracyjnych w sytuacji oczywistego, docelowego zmniejszenia liczby klas w skali całego miasta? Ilu pracowników administracji i obsługi (np. związanej z prowadzeniem księgowości), zatrudnionych obecnie w likwidowanych lub przekształcanych szkołach straci pracę? Według jakich kryteriów i przez kogo będą podejmowane decyzje związane z dalszymi losami zawodowymi pracowników administracji i obsługi?

8. Jaki jest cel powoływania kolejnych Centrów Kształcenia Ustawicznego i Zawodowego w Gdyni w kontekście liczby uczniów, czy słuchaczy, w istniejącym już Kolegium Miejskim? W jakim procencie wykorzystane są możliwości tej placówki?

9. W skład Centrów Kształcenia Ustawicznego i Zawodowego (CKUiZ) mogą wchodzić m.in. szkoły dla młodzieży, w tym wiele różnych, odrębnych Techników i odrębnych Zasadniczych Szkół Zawodowych, o różnych profilach i nazwach. Które z tych szkół będą działały w ramach nowo utworzonych CKUiZ? Jakie kierunki kształcenia planuje się docelowo zorganizować w Centrach Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego? Na jakiej podstawie jest prognozowane zapotrzebowanie na zawody i specjalności, których nauka odbywać się będzie w nowo utworzonych CKUiZ?

10. Czy istnieją gwarancje na kontynuowanie praktyk zawodowych przez uczniów CKUiZ w renomowanych zakładach i przedsiębiorstwach, tak jak obecnie w szkołach zawodowych i technikach?

11. Czy wraz z przeniesieniem techników i szkół zasadniczych do innych szkół przewiduje się również przeniesienie warsztatów tych szkół? Gdzie będą się odbywały zajęcia warsztatowe uczniów, przenoszonych do placówek nie posiadających odpowiedniej dla danego profilu nauczania bazy warsztatów i pracowni?

12. Czy nauczyciele i pracownicy likwidowanych i łączonych szkół będą mieli zapewnione zatrudnienie w swoich macierzystych placówkach bądź tam, gdzie zostaną przeniesieni ich uczniowie? Czy nauczyciele przekształcanych szkół i zespołów szkół staną się automatycznie nauczycielami tworzonych CKUiZ na takich samych warunkach pracy i płacy, jak poprzednio? Czy zachowają dotychczasowe umowy o pracę? Czy i w których szkołach z końcem bieżącego roku szkolnego nauczycielom zostanie wręczone wypowiedzenie umowy o pracę, a jeżeli tak - to w takim przypadku zapytujemy na jakich zasadach odbędzie się nabór pracowników dydaktycznych do tych placówek?

13. W przeznaczonym do wygaszenia XII LO istnieje od wielu lat klasa o profilu wojskowym, odnosząca sukcesy w specjalistycznych konkursach ogólnopolskich, której absolwenci są poszukiwani  m.in. przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Czy Gmina Miasta Gdynia przewiduje kontynuację takiego profilu w liceum dla uczniów o zainteresowaniach militarnych?

14. Czy w kontekście planowanych zmian została przemyślana kwestia rodzin wielodzietnych? Co w sytuacji, gdy starsze rodzeństwo kończąc lekcje, odbierało młodsze? Czy i w jaki sposób, zgodnie z planowanym wygaszeniem, będzie to możliwe? Czy godziny zakończenia zajęć przez starszych uczniów pozwolą im na przejazd do innej szkoły po odbiór młodszego rodzeństwa?

15. W jaki sposób zostanie rozwiązany problem dotyczący punktowania w procesie rekrutacyjnym bliskości miejsca zamieszkania?

16. Ilu jest mieszkańców w wieku przedprodukcyjnym, a ile dzieci i młodzieży w wieku szkolnym w każdej z dzielnic Gdyni, tzn. które dzielnice są pod tym względem najliczniejsze? A w związku z tym, czy prawdą jest, jakoby Obłuże było pod względem liczby mieszkańców w wieku przedprodukcyjnym drugą pod względem wielkości dzielnicą w Gdyni?

17. Ile jest klas w ramach jednego rocznika w każdej szkole podstawowej znajdującej się na terenie dzielnic północnych (Pogórze, Obłuże i Oksywie)? A w związku z tym, o której godzinie najpóźniej kończą lekcje uczniowie?

18. Czym podyktowana jest decyzja o wygaszaniu konkretnie Szkoły Podstawowej nr 44?

19. Czy prawdą są twierdzenia rodziców, jakoby Szkoła Podstawowa Nr 6 i Szkoła Podstawowa Nr 39 nie przyjmowały w roku szkolnym 2015/2016 uczniów spoza rejonu z powodu braku wolnych miejsc?

20. Jakie są przewidywane koszty wprowadzenia planowanych zmian, a jakie docelowe oszczędności miasto uzyska?

21. W jaki sposób planowane jest połączenie komunikacyjne Szkoły Podstawowej Nr 39 z okolicami ulicy Maciejewicza? Dystans dzieci zamieszkałych w tych okolicach do Szkoły Podstawowej nr 39 to około 1,2 km (trzykrotnie więcej niż odległość do dotychczasowej szkoły). Z informacji, które posiadamy nie ma bezpośredniego połączenia autobusowego pomiędzy szkołą, a okolicami ulicy Maciejewicza.

22. W jaki sposób zostanie rozwiązany problem braku parkingu przy Szkole Podstawowej Nr 39 i małego parkingu przy Szkole Podstawowej Nr 6 (biorąc pod uwagę, że docelowo do Szkoły Podstawowej Nr 6 miałoby uczęszczać ok. 800 dzieci)?

23. Jaka będzie powierzchnia przypadająca na ucznia w Szkole Podstawowej Nr 6 i Szkole Podstawowej Nr 39 uwzględniająca również uczniów gimnazjum?

24. Czy Szkoła Podstawowa Nr 6 jest przygotowana na przyjęcie znacznie większej liczby uczniów, szczególnie w kontekście fatalnego stanu podłóg? Czy podłogi w tej szkole zostaną wyremontowane przed przyjęciem planowanej liczby uczniów?

25. W jaki sposób zostanie rozwiązany problem braku dobrej, oświetlonej drogi dojścia do Szkoły Podstawowej Nr 39 z rejonu ulic Sucharskiego i Maciejewicza?

26. Zgodnie z informacją przekazaną na posiedzeniu Komisji Oświaty w dniu 09.11.2015 r., jakoby każdy mieszkaniec przeznaczał na edukację ok. 1.500 zł rocznie ze swojego podatku, prosimy o informację - ile średnio rocznie każdego mieszkańca płacącego podatki, kosztowały: „Red Bull Air Race”, „Sylwester z Polsatem”? Jakie kwoty przeznaczane były i są z podatków na promocję miasta w poszczególnych budżetach z lat 2011 - 2015 i planowanym 2016?

27. Na jakie cele Gmina Miasta Gdyni zamierza wykorzystać poszczególne budynki po zlikwidowanych lub przeniesionych szkołach? Czy planowane są w związku z tym dodatkowe dochody miasta i w jakiej wysokości będą one stanowiły ewentualny roczny przychód?

Jak widać powyżej, pytań jest wiele, a jesteśmy przekonani, że to jeszcze nie wszystkie pytania, które chcieliby zadać uczniowie, rodzice czy nauczyciele. Niepokojące wydaje się być likwidowanie czy wygaszanie szkół szczególnie na terenie północnych dzielnic, to jest dzielnic, które w sensie inwestycyjnym i tak są zaniedbane. Nie mamy pewności, czy likwidacja ważnych ośrodków edukacyjnych, a przede wszystkim szkoły podstawowej - cieszącej się dobrą opinią, położonej w spokojnym rejonie Obłuża, bez dokuczliwego natężenia ruchu ulicznego w pobliżu, co ma duże znaczenie dla najmłodszych uczniów i ich rodziców (cisza, mniejsze ryzyko zagrożeń komunikacyjnych, niższy poziom zanieczyszczenia powietrza) - spowoduje przyrost liczby mieszkańców. Jesteśmy pewni, że jednym z czynników decydujących o zakupie mieszkania w konkretnej okolicy wśród młodych ludzi jest łatwość dostępu do przychodni, sklepów, komisariatów czy właśnie szkół. Mamy obawy, że opisane zmiany i ich skutki staną na przeszkodzie rewitalizacji i rozwojowi dzielnic północnych.

W imieniu uczniów i rodziców, a także wielu nauczycieli, apelujemy do Pana Prezydenta o odstąpienie od przeprowadzenia planowanych zmian w całości, a przynajmniej w części dotyczącej szkół podstawowych i gimnazjalnych, oraz o przeprowadzenie zmian uwzględniających dobro uczniów, rodziców i nauczycieli w przyszłym roku szkolnym, dopiero po konsultacjach odbytych z Radami Rodziców i Radami Dzielnic, z datą wejścia w życie w roku szkolnym 2017/2018, także z uwzględnieniem spodziewanych decyzji nowego Rządu RP dotyczących szkół gimnazjalnych.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u