Mieszkańcy Poznania o „Wolnych Torach”

Autor: źródło - UM Poznań 2014-04-18 09:11:49
Zastępca prezydenta Poznania Jerzy Stępień i dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP Jarosław Bator, Roman Biniszkiewicz z poznańskiego oddziału PKP, architekt Miasta Andrzej Nowak i plastyk miejski Piotr Libicki przedstawili uwagi zgłoszone przez mieszkańców do przyszłego zagospodarowania terenu „Wolnych Torów”.
Jak zaznaczył zastępca prezydenta Poznania Jerzy Stępień „chcieliśmy uspołecznić ten wielki projekt. Zgłoszono 38 uwag o rozmaitym stopniu szczegółowości. Swoje opinie zgłaszały osoby prywatne, radni, grupy społeczne, instytucje, kościoły i pracownie architektoniczne. Spektrum osób zainteresowanych nie jest małe, co nas bardzo cieszy. Ten projekt daje możliwość połączenia w jeden organizm funkcjonalno-przestrzenny dwóch dzielnic rozdzielonych torami.”

Jarosław Bator z PKP dodał, że spółka „patrzy na ten projekt poważnie. Mamy ludzi, którzy współpracują z samorządami. Inaczej niż kiedyś gdy przestrzenie kolejowe były terenami zamkniętymi, dziś mamy możliwość uwzględniania uwag wielu środowisk”.

Architekt Miasta Andrzej Nowak podkreślił, że „wyniki konkursu, który ma być ogłoszony do 30 czerwca, a rozstrzygnięty pod koniec tego roku, dadzą podstawy do uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nowej dzielnicy Poznania”.

Piotr Libicki dodał, że „wśród zgłoszonych uwag nie ma tych kosmicznych, tak zwany poznański Manhattan pojawił się tylko w jednej propozycji. Raczej zgłaszający nie chcą drapaczy chmur, wolą funkcjonalną spokojną dzielnicę.”

Wydział Urbanistyki i Architektury UMP uruchomił adres mailowy wolnetory@um.poznan.pl, na który od 20 lutego do 15 marca mieszkańcy, użytkownicy i inne osoby prywatne, a także instytucje publiczne, organizacje branżowe i stowarzyszenia przesyłały pomysły, wizje, uwagi, opinie co do przyszłego zagospodarowania terenu „Wolnych Torów”.

Z większości nadesłanych opinii, uwag, pomysłów, sugestii wyłonił się postulat wielofunkcyjnej dzielnicy na ludzką skalę (1), zrównoważonej komunikacyjnie (2) i będącej łącznikiem pomiędzy Wildą i Łazarzem (3). Wizja dzielnicy wieżowców przestała przemawiać do społecznej wyobraźni.

Wszystkie uwagi, opinie, sugestie zostaną przekazane wszystkim organizatorom konkursu i w miarę możliwości uwzględnione przy określaniu warunków, a następnie udostępnione uczestnikom konkursu w formie załącznika do materiałów konkursowych.

1. Wielofunkcyjna dzielnica na ludzką skalę

To postulat dzielnicy łączącej funkcje mieszkaniową, handlowo-usługową, biurową rekreacyjną, o wysokości zabudowy Wildy i Łazarza, o stosunkowo zwartym charakterze, z ewentualnie wyższymi budynkami jako dominantami. Wskazywano często na konieczność wyznaczenia terenów zieleni (parków lub nowego klina), a także miejsc pod obszary przestrzeni publicznej oraz miejsc pod budynki użyteczności publicznej (szkoły, przedszkola, muzeum, teatr) tak, by powstała „dzielnica kompletna” („Nowa Wilda”) zgodna z europejskimi tendencjami wpisująca się w pojęcie miasta ekologicznego.

2. Dzielnica jako łącznik Łazarza i Wildy

To zwrócenie uwagi na historyczne rozdzielenie obu dzielnic torami kolejowymi i dostrzeżenie szansy na ich integrację. Jako najprostszy sposób połączenia obu dzielnic wskazywano kładki pieszo-rowerowe, a także wiadukty dla komunikacji tramwajowej i samochodowej w ciągu konkretnych ulic. Integrację rozumiano także jako zgranie charakteru zabudowy nowej dzielnicy z Wildą i Łazarzem, a także „użyczenie” funkcji, czyli dla przykładu zaplanowanie parku, który byłby także zielonym zapleczem Wildy.

3. Dzielnica zrównoważona komunikacyjnie

To postulat priorytetu dla transportu publicznego, z rozwiązaniami sprzyjającymi rowerzystom i pieszym, uwzględniającymi także uspokojony ruch samochodowy (strefa tempo 30). Proponowano różne warianty przebiegu trasy tramwajowej oraz nowej, obwodowej trasy samochodowej pomyślanej spójnie z planami tzw. Nowej Głogowskiej. Pojawił się postulat uwzględnienia w planach komunikacyjnych powstania na terenie planowanej dzielnicy przystanku kolei metropolitalnej.

Więcej wiadomości z Poznania znajdziesz :TUTAJ

© 2018 Super-Polska.pl stat4u