Gdańsk - „Dynamiczna tożsamość” doceniona przez Komisję Europejską

Autor: źródło - UM Gdańsk 2014-05-20 07:59:55
Od 2012 roku nowatorski projekt edukacyjny DYNAMIC IDENTITY (DYNAMICZNA TOŻSAMOŚĆ), który zaczął się w Gdańsku, a powstał w dialogu polsko-holenderskim wraca do naszego regionu i Polski jako międzynarodowy projekt współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Programu „Uczenie się przez całe życie” – Comenius.
Koncepcja projektu została oceniona przez Komisję Europejską jako "zupełnie nowatorska" oraz jako "ważne narzędzie w edukacji", które "nie było dotychczas dostępne w takiej formie". Komisja oceniła koncepcję projektu pod względem innowacji najwyższą, możliwą oceną!

Już w 2011 roku po raz pierwszy projekt był testowany w gdańskim Liceum Ogólnokształcacym Nr VI. Obecnie, dzięki współpracy z dyrekcjami i kadrą ze szkół: IX LO, Gimnazjum nr 2, Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Gdańsku i I Społecznym Gimnazjum Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Gdańsku oraz poparciu Miasta Gdańsk, będzie rozwijany autorski program warsztatów, który następnie będzie jednocześnie rozpowszechniany w Unii Europejskiej (w tym w Polsce). Każdy, kto przyczynił się do realizacji projektu, stanie się jego ambasadorem.

Projekt DYNAMIC IDENTITY jest skierowany do młodzieży w wieku od 11 do 18 roku życia oraz ich nauczycieli. Głównym tematem projektu jest autoprezentacja i profilowanie w Internecie. Są to zagadnienia istotne w profilaktycznej pracy z młodzieżą, gdyż wirtualny świat staje się codziennym środowiskiem ich komunikacji.

- Celem projektu jest stworzenie nowego materiału szkoleniowego dla nauczycieli, których zainteresowanie jest ukierunkowane na zrozumienie istoty tożsamości online – mówi Prezes Zarządu Fundacji CITIZEN PROJECT Beata Staszyńska. – Program przygotowywanych warsztatów to inicjatywa, która ma na celu pomóc młodzieży lepiej zrozumieć szanse i ryzyko bycia online, jak również podpowiedzieć jak w skuteczny sposób stać się bardziej odpornym i zdolnym do własnej ochrony online. W trakcie warsztatów uczniowie będą mogli współpracować z technologią oraz dowiedzą się, kim są i jak są postrzegani w trybie online. Rozwijać będą także swoje umiejętności tworzenia i zarządzania tożsamościami online.

Natomiast nauczyciele podniosą umiejętności metodyczne i dydaktyczne w obszarze edukacji medialnej, informacyjnej i profilaktycznej. Przygotują się do korzystania z innowacyjnych narzędzi edukacyjnych i podniosą kompetencje medialne stanowiące podstawę refleksyjnego korzystania z nowych mediów.

- Metoda pracy w projekcie polega m.in. na przeprowadzeniu warsztatów pilotażowych, które właśnie realizujemy – podkreśla Beata Staszyńska. – Zakończyliśmy pierwszą serię warsztatów dla uczniów 11-14 lat w Holandii (Utrecht - szkoła UniC), w Polsce dla uczniów 14-18 lat w IX Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku, odbyły się także warsztaty (11-14 lat) w Grecji – Ateny Szkoła Maraslion. Druga seria warsztatów pilotażowych odbyła się właśnie w Polsce dla uczniów młodszych (11-14 lat) w I Społecznym Gimnazjum w Gdańsku STO. Przeprowadziliśmy także warsztaty i szkolenia dla nauczycieli, którzy przygotowują się do samodzielnego przeprowadzenia takich warsztatów w swoich szkołach w roku szkolnym 2014/2015 – wiosną.

- Dzięki współpracy ze szkołami w Polsce, w Holandii i Grecji widzimy zarówno zainteresowanie dyrektorów szkół, jak i nauczycieli do poznawania nowych metodologii i narzędzi dydaktycznych, szczególnie dotyczących obszarów wychowawczo-edukacyjnych – dodaje Prezes Staszyńska. – Widzimy także problemy na granicy edukacji i wychowania utrudniające dialog między pokleniami. Aktywność w Internecie i portalach społecznościowych wymaga od młodych ludzi umiejętności interpretacji, autorefleksji, autoprezentacji i zrozumienia znaczenia sytuacji online i ich konsekwencji, a od dorosłych z ich otoczenia (rodziców i nauczycieli) otwarcia i umiejętności konstruktywnej konfrontacji z tymi sytuacjami i przeżyciami w czasie obecności online. Dzięki dostrzeganiu znaczenia miejsca profilaktyki i edukacji jako obszarów łączących się w okresie szkolnym dzieci i młodzieży możemy aktywnie wpływać na rozwój ich osobowści i wspierać istniejące programy, metody edukacyjne. Na początku roku szkolnego 2014/2015 opublikujemy pierwsze wynki ewaluacji warsztatów pilotażowych.

Projekt realizowany jest przy współpracy ośmiu partnerów, z czterech krajów:
CCS Education (Grecja)
Fundacja Ezzev (Holandia)
Uniwersytet w Lejdzie (Holandia)
Centrum Matematyczno Informatyczne (CWI) (Holandia)
Fundacja Citizen Project (Polska)
FAVINOM (Cypr)
Stowarzyszenie Rodziców Maraslion Na Rzecz Eksperymentalnych Szkół (Grecja)
Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnień (Polska).

Autorami konceptu projektu są Beata Staszyńska (Fundacja Citizen Project) i Onno Hansen (Fundacja Ezzev).

© 2018 Super-Polska.pl stat4u