Zielony żaglowiec przypłynie na Operację Żagle Gdyni
Żeglarska kariera pierwszego Alexandra von Humboldta rozpoczęła się w 1988 roku. Wówczas, po gruntownym remoncie, stary latarniowiec z 1906 roku zyskał nowe imię i otaklowanie według projektu inżyniera Zygmunta Chorenia. Zielone ubarwienie zawdzięcza... sponsorowi - jednemu z niemieckich producentów piwa, w którego słynnej reklamie wystąpił. Od tego czasu Alex, jak pieszczotliwie nazywany był statek przez żeglarską brać, wielokrotnie brał udział w regatach i zlotach żaglowców, także tych w Gdyni (w 2003 i 2009 roku), gdzie zaskarbił sobie spore grono sympatyków.
Po 23 latach służby wysłużony bark sprzedano. Dzielny staruszek nie pozostawił jednak po sobie próżni. Kolejne rozdziały morskiej legendy pisze już jego następca, wybudowany w 2011 roku, Alexander von Humboldt II. Nowy żaglowiec to także trzymasztowy bark. Jest nieco większy od poprzednika, a jego 65-metrowy kadłub również pomalowano na zielono. Zmieniła się jednak barwa żagli, które na nowym żaglowcu są białe. Symboliczna zmiana warty miała miejsce 23 września 2011 roku, kiedy to obie jednostki pod żaglami wymieniły saluty na redzie Bremerhaven.
Podczas zlotu żaglowców Operacja Żagle Gdyni nowy Alex zacumuje przy gdyńskiej kei po raz pierwszy. Z pewnością zdobędzie co najmniej tyle samo miłośników, co jego poprzednik.