A. Wajda z Muzeum Kinematografii w Wilanowie
W wernisażu uczestniczyło wielu wybitnych grafików, autorów plakatów do jego filmów, min. Andrzej Pągowski, twórca znanych plakatów do „Człowieka z żelaza", „Dantona", „Wałęsy", Leszek Szurkowski -„Tatarak"- a także młodzi twórcy współpracujący z Rosławem Szaybo przy projektowaniu plakatów do rekonstrukcji cyfrowych filmów Wajdy.
Wystawę otwierali kurator Muzeum Plakatu Mariusz Knorowski i dyrektor Muzeum Kinematografii Mieczysław Kuźmicki. Andrzej Wajda w swoim wystąpieniu, dziękując za wystawę, wspominał perypetie dotyczące niektórych z pokazywanych plakatów. Polski plakat do „Popiołu i diamentu" powstał w ciągu jednej nocy - chodziło o to, aby dać go natychmiast do druku i poniekąd wymusić premierę filmu. Autor projektu Wojciech Fangor wykorzystał więc wyłącznie elementy liternicze i czerwono-białą gamę kolorystyczną. Dziś ten plakat należy do najlepiej rozpoznawalnych prac zaliczanych do nurtu polskiej szkoły plakatu, doczekał się też wielu „podróbek" zagranicznych, w których zmieniano tylko język pozostawiając charakterystyczne dla oryginału liternictwo.
Prezentacja w Wilanowie jest trzecią odsłoną tej wystawy. Jej debiut miał miejsce w maju tego roku w Muzeum Narodowym w Krakowie; towarzyszyła ona 54. Krakowskiemu Festiwalowi Filmowemu. Kolejnym miejscem prezentacji było Muzeum Miasta Gdyni, oczywiście w czasie trwania Festiwalu Filmowego w Gdyni. W Warszawie wystawa będzie pokazywana do 18 stycznia przyszłego roku. Wiosną zaś będą mogli zobaczyć ją łodzianie w Muzeum Kinematografii. Warto dodać, że wystawie towarzyszy specjalnie przygotowany album zawierający reprodukcje ponad 400 plakatów.