Kolejny proces zbiorowy w Warszawie

Autor: źródło-UM Warszawa 2014-10-30 14:31:31
Warszawiacy są coraz bardziej świadomymi swoich praw konsumentami. W tym procesie są wspomagani przez Miejskiego Rzecznika Konsumentów, który po raz kolejny zamierza podjąć się roli reprezentanta grupy mieszkańców zdecydowanych dochodzić roszczeń w postępowaniu grupowym.
Kolejny proces zbiorowy
Zawiązały się kolejne dwie grupy konsumentów, którzy zamierzają dochodzić roszczeń od Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Europa SA. Pierwszą grupę tworzą konsumenci, którzy w różnych okolicznościach przystąpili, a następnie zrezygnowali z umowy ubezpieczenia grupowego z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym o nazwach: Kwartalne Zyski, Nature Premium oraz Enterprise. Druga grupa obejmuje konsumentów, którzy przystąpili do umowy ubezpieczenia grupowego z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym o nazwach: Pareto, Pareto II, Libra, Libra II, Libra, dotychczas nie zrezygnowali z ubezpieczenia i nadal opłacają składki. Konsumenci zamierzają dochodzić od ubezpieczyciela zwrotu kwot, jakie przedsiębiorca ten uzyskuje – ich zdaniem – bezpodstawnie, powodując uszczerbek majątkowy po stronie konsumentów. Zamierzają dochodzić roszczeń na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 2009 r. o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym.

Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie wyraziła gotowość do występowania jako reprezentant obu organizujących się grup konsumentów i wniesienia pozwów zbiorowych. Do prowadzenia postępowania konsumenci wybrali Kancelarię Prawniczą „Lengiewicz Wrońska Berezowska i Wspólnicy”, z którą Miejski Rzecznik Konsumentów zawarła umowę. Więcej informacji można uzyskać kontaktując się z kancelarią pod numerem: 723 452 572. Zapytania w tej sprawie można też kierować na adres konsument@um.warszawa.pl

Sukces Miejskiego Rzecznika Konsumentów
Przypomnijmy, 30 kwietnia br. sukcesem zakończył się trwający ponad 3 lata proces w postępowaniu grupowym, w którym Miejski Rzecznik Konsumentów występowała jako reprezentant 1247 konsumentów przeciwko mBank SA (dawniej BRE Bank SA). Sąd Apelacyjny w Łodzi oddalił apelację banku od wyroku Sądu Okręgowego z dnia 3 lipca 2013 r. Sąd II instancji podzielił stanowisko Sądu Okręgowego i uznał odpowiedzialność banku wobec konsumentów. Bank pobierał od konsumentów raty kredytu w oparciu o postanowienie umowne, które Sądy uznały za klauzulę niedozwoloną, niewiążącą członków grupy. Klauzula ta bowiem w sposób niejednoznaczny określała parametry zmienności oprocentowania kredytu, dawała bankowi możliwość swobodnego, pozbawionego kontroli ustalania wysokości rat. Ustalanie przez bank wysokości odsetek ponad poziom określony w dniu zawarcia kontraktu nie miało umocowania w umowie, a zawyżanie rat spowodowało uszczerbek majątkowy po stronie konsumentów.

Prawa konsumentów w Warszawie
Podstawowym zadaniem Miejskiego Rzecznika Konsumentów jest udzielanie bezpłatnych porad i informacji o obowiązujących regulacjach prawnych oraz możliwości ich wykorzystania. Na stronie www.konsument.um.warszawa.pl mieszkańcy stolicy mogą zapoznać się z bogatym materiałem na temat praw konsumentów w poszczególnych segmentach rynku.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u