Gdańsk najbardziej rowerowym miastem w Polsce!

Autor: źródło-UM Gdańsk 2014-11-06 13:31:25
Gdańsk ponownie został uznany za najbardziej przyjazne rowerzystom miasto Polski! Tytuł co dwa lata przyznaje ogólnopolski miesięcznik RowerTour, na podstawie rankingu opracowanego wspólnie z najważniejszymi organizacjami rowerowymi kraju. W klasyfikacji ogólnej zwycięski Gdańsk wyraźnie zdystansował kolejne miasta.
W tegorocznym zestawieniu oceniono 41 miast Polski, czyli wszystkie, w których liczba ludności przekracza 100 tys. Oceniano: infrastrukturę rowerową (długość dróg rowerowych, pasów rowerowych w jezdni, ciągów pieszo-rowerowych, długość sieci ulic uspokojonych, kontrapasów na jezdniach jednokierunkowych, podaż miejsc parkingowych dla rowerów), ograniczenia i ułatwienia w ruchu rowerowym, możliwość i warunki przewozu rowerów komunikacją miejską, wydarzenia cykliczne organizowane z myślą o rowerzystach.

W klasyfikacji ogólnej zwycięski Gdańsk zdobył 55,4 punkty i wyraźnie zdystansował kolejne w klasyfikacji miasta: Wrocław (2. miejsce, 43,3 pkt), Toruń (3. miejsce, 43,2 pkt), Opole (4. Miejsce, 40,0 pkt) i Gdynię (5. miejsce, 39,6 pkt).

Gdańsk został wysoko oceniony za:
• dobrą jakość infrastruktury rowerowej w postaci dróg i pasów rowerowych, budowanych wg przyjętych standardów rowerowych;
• rozległą i stale rosnącą sieć ulic o ruchu uspokojonym, po której można poruszać się rowerem bezpieczniej i przyjemniej niż przed uspokojeniem;
• ogromną na tle innych miast liczbę ulic jednokierunkowych, na których rowerem można poruszać się w obu kierunkach (tzw. kontra ruch);
• szerokie i efektywne wykorzystanie dofinansowania infrastruktury ze środków UE;
• działania promocyjne zachęcające do codziennego korzystania z roweru.

- Ruch rowerowy w Gdańsku stanowi obecnie około 4% ogółu ruchu ulicznego i rośnie nieprzerwanie od 2009 roku, w średnim tempie około 20% rocznie. Wiemy to na podstawie Kompleksowych Badań Ruchu, przeprowadzonych w 2009 r. i corocznego liczenia rowerzystów na około 40 skrzyżowaniach w newralgicznych punktach sieci ulicznej miasta – mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska, ds. polityki komunalnej.

Od roku, wielkość ruchu rowerowego monitorowana jest automatycznie, całodobowo poprzez pętle indukcyjne, rozmieszczone na stałe w pięciu lokalizacjach. Dwie z nich, we Wrzeszczu przy al. Grunwaldzkiej oraz w Śródmieściu przy skrzyżowaniu ulic 3 Maja i Huciska, posiadają uliczne wyświetlacze. Wszystkie gromadzą wyniki pomiarów w internetowej bazie danych, a te prezentowane są w przystępnej formie na stronie RowerowyGdansk.pl.

- Wyniki w pętli zamontowanej na drodze rowerowej w al. Zwycięstwa oraz w Pasie Nadmorskim, niedaleko molo w Brzeźnie, notują rekordowe w skali kraju wartości, dochodzące nawet do 8000- 10000 tys. rowerów na dobę. W Pasie Nadmorskim suma roczna dla tego roku wynosi już około 950 tys. rowerów. Istnieje więc duża szansa na to, że do końca grudnia, jeżeli dopisze pogoda, osiągnięta zostanie liczba 1 miliona rowerów - mówi Maciej Lisicki. Na milionowego rowerzystę czeka atrakcyjna nagroda!

Całkowita długość sieci tras rowerowych w Gdańsku liczy łącznie 504,6 km. W skład tras rowerowych wchodzą:
• wydzielone drogi rowerowe (110,0 km)
• ciągi pieszo-rowerowe z pierwszeństwem pieszych (18,7 km)
• chodniki z dopuszczonym ruchem rowerów - od ciągu pieszo-rowerowego różni się tym, że rowerzysta nie jest zobowiązany z niego korzystać (30,5 km)
• pasy rowerowe w jezdni (3,6 km)
• pasy autobusowo-rowerowe (0,7 km)
• ciągi pieszo-jezdne - drogi bez chodnika i pobocza, z ograniczonym ruchem pojazdów mechanicznych (12,7 km)
• ulice z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie wyższej niż 30 km/h - 42,0 % dróg publicznych w Gdańsku (328,4 km)

Na jednokierunkowych ulicach w strefach ruchu uspokojonego jest dozwolony ruch rowerów "pod prąd" - 155 ulic (34,8 km). - Pomimo wielu kontrowersji przy wprowadzaniu kontra-ruchu w Gdańsku, w ciągu 5 lat zanotowano zaledwie jedną kolizję wynikającą bezpośrednio z takiej organizacji ruchu. Bezsprzecznie dowodzi to wysokiego poziomu bezpieczeństwa tych rozwiązań - zaznacza gdański oficer rowerowy Remigiusz Kitliński.

Trasy rowerowe wybudowane w ostatnim roku:
• Droga rowerowa wzdłuż ul. Sucharskiego od węzła Ku Ujściu do Westerplatte;
• Trasa rowerowa na wale Kanału Raduni, wzdłuż Traktu Św. Wojciecha;
• Droga rowerowa przez Park Regana na odc. ul. Piastowska – Pomorska;
• Droga rowerowa przy Nowej Wałowej;
• Rozszerzenie strefy ulic uspokojonych o kolejne 76 km (9,7% dróg publicznych);
• 12,2 km kontrapasów na 55 ulicach;
• Przejazdy rowerowe i trasa rowerowa w ul. Hucisko;
• Ciągi pieszo-rowerowe w otoczeniu zbiornika retencyjnego „Augustowska”.

Infrastruktura rowerowa w budowie:
• Droga rowerowa wzdłuż ul. Nowolipie i Rakoczego wraz parkingami rowerowymi przy przystankach tramwajowych;
• Modernizacja trasy rowerowej wzdłuż ul. Siennickiej i Lenartowicza;
• System zadaszonych i monitorowanych parkingów rowerowych przy tworzonych stacjach Kolei Metropolitalnej;
• Rozbudowa i modernizacja połączeń rowerowych na Przymorzu w pobliżu uniwersyteckiej Alchemii;
• Pasy rowerowe w ul. Gronostajowej;
• Trasa rowerowa w Dolinie Potoku Oruńskiego;
• Dalszy rozwój stref uspokojonego ruchu i otwieranie ulic jednokierunkowych dla jazdy rowerem „kontra ruch”.

Gdańsk doceniny został w rankingu także m.in. za działania promocyjne zachęcające do codziennego korzystania z roweru. Były to m.in. akcje "Rowerowy Maj", "Rowerem do Pracy", które cieszyły się dużym powodzeniem wśród gdańszczan i mają być kontynuowane w następnym roku.

Więcej nt. kampani promocyjnych:

"Rowerowy Maj"
Wiosną przeprowadzono kampanię edukacyjno-promocyjną pod nazwą „Rowerowy Maj”. Kampania składała się z części szkoleniowej i części konkursowej. Jej koszt w 85% został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach projektu CycleCities.

Cześć szkoleniowa, przeprowadzona w klasach i w terenie wokół szkoły skupiała uwagę dzieci na zagadnieniach, takich jak: Skąd się biorą znaki drogowe? Jak przygotowuje się projekt organizacji ruchu drogowego? Jak działa sygnalizacja świetlna? W mieście – pieszo i rowerem. Co to jest TRISTAR? Jak usprawnić organizację ruchu pieszego i rowerowego w sąsiedztwie szkoły?

W części konkursowej zachęcano uczniów do przyjechania do szkoły rowerem przynajmniej raz w ciągu dwóch tygodni maja. Uczniowie chętnie wzięli udział w konkursie, a każdy przyjazd odnotowywany był w dzienniczku i przyklejeniem naklejki na plakat. Elementem dodatkowym była rywalizacja szkół i klas.

W konkursie wzięło udział 25 szkół podstawowych i 4384 uczniów. Jego wyniki pozytywnie zaskoczyły wszystkich. Średnio 39% uczniów przynajmniej raz przyjechała do szkoły rowerem. To wynik lepszy niż w tradycyjnie rowerowej Kopenhadze, czy Amsterdamie!

Najlepszą okazała się szkoła SP nr 62 z Górek Zachodnich. Ponad 53% uczniów docierało tam do szkoły rowerem. SP nr 62 otrzymała nagrodę główną – stację naprawczą dla rowerów.

Wszyscy uczniowie, którzy chociaż raz przyjechali do szkoły rowerem otrzymali nagrody - dzwonki rowerowe i kupony na darmowy kompot do barów Bioway. Najlepsi otrzymali wysokiej klasy liczniki rowerowe. Najlepsze klasy otrzymały nagrody grupowe – bilety do ZOO, eduparku, Hewelianum, kręgielni U7, parku zabawy Loopys World lub wycieczkę na PGE Arenę Gdańsk.

"Rowerem do Pracy”
W czerwcu, w ramach projektu abc.multimodal, dofinansowanego ze środków UE, zorganizowano kampanię promującą rower w codziennych dojazdach do pracy. Kampania została zorganizowana wzorem ubiegłorocznej akcji promocyjnej i zgromadziła 61 firm z siedzibą w Gdańsku, w tym 1200 pracowników. Uczestnicy przejechali łącznie 69 000 km, czyli prawie dwa okrążenia dookoła świata!

Firmy rywalizowały o miano „najbardziej pro-rowerowej firmy w Gdańsku”, w 4 kategoriach wielkości (mikro, małe, średnie i duże firmy). Zadaniem uczestników było prowadzenie dziennika rowerowego oraz nadesłanie swojego zdjęcia z rowerem, wykonanego w trakcie kampanii. Kryterium oceny końcowej był odsetek pracowników danej firmy przyjeżdżających do pracy na rowerze.

Wśród największych firm najlepszy wynik 22 proc. osiągnęła Wirtualna Polska.

W grupie średnich firm (51-250 zatrudnionych) 14 proc. pracowników przyjeżdżało do pracy na rowerach. W tej kategorii zwycięzcą okazał się Automatic Systems Engineering z wynikiem 27 proc.

Wśród małych firm (11-50 zatrudnionych), konkurencja była najsilniejsza, a startujący w niej uczestnicy uzyskali rewelacyjny średni wynik 34 proc. W tej kategorii zwyciężył Fineos Polska z wynikiem 69,5 proc.

W kategorii mikro (1-10 zatrudnionych), bezkonkurencyjna okazała się firma Dekoracje & Dodatki w której wszyscy pracownicy dojeżdżali do pracy na rowerze.

- Kampania „Rowerem do Pracy” będzie kontynuowana w 2015 roku, na nieco odmiennych zasadach, które będą jeszcze atrakcyjniejsze - zapowiada Kitliński.

Od dwóch lat Gdańsk wydaje corocznie darmową, papierową, składaną mapę rowerową Gdańska, w nakładzie kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy. - Mapa cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców i turystów. Oprócz szczegółowego przebiegu tras rowerowych przedstawia lokalizację parkingów rowerowych, sklepów i wypożyczalni rowerowych i innych obiektów przydatnych podczas użytkowej i rekreacyjnej jazdy rowerem. Tegoroczne wydanie zawierało propozycję aktywnego spędzania wolnego czasu na rowerze – wyznaczone trasy rekreacyjne, tzw. pętle rowerowe, wraz z opisem. Wersja elektroniczna mapy w postaci aktualizowanego co miesiąc pliku PDF jest opublikowana na stronie RowerowyGdansk.pl - informuje oficer rowerowy.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u