Stal nanokrystaliczna w polskim bolidzie wyścigowym

Autor: Krzysztof Szymański/PW 2015-05-27 09:09:06
Wykorzystując stal nanokrystaliczną, drukowanie 3D, struktury kompozytowe i laserowe cięcie elementów, studenci z WUT Racing Politechniki Warszawskiej budują bolid Formuły Student. Obok nowych rozwiązań aerodynamicznych i konstrukcji nadwozia, w bolidzie znajdzie się również sterownik silnika (ECU) zaprojektowany i wykonany w całości przez studentów.
Rozwiązania zastosowane w trakcie budowy to często autorskie prace członków koła naukowego WUT Racing. Jedną z nowości technologicznych jest stal nanokrystaliczna, stworzona we współpracy z Wydziałem Inżynierii Materiałowej PW. - „Stal nanokrystaliczna zostanie użyta do wykonania półosi napędowych oraz piast bolidu. Są to elementy przenoszące bardzo duże obciążenia a dodatkowo, z powodu często zmieniających się obciążeń - ciągłe przyspieszanie i hamowanie bolidu - narażone są na tak zwane zniszczenie zmęczeniowe” – mówi Szymon Marciniak z Politechniki Warszawskiej, członek projektu NanoStal – „Struktura stali przypomina materiał kompozytowy, ponieważ składa się z naprzemiennie ułożonych warstw twardego i wytrzymałego ferrytu oraz zapewniającego plastyczność i odporność na pękanie austenitu. Dodatkowo warstwy te są niezwykle cienkie - mają wymiary nanometryczne, co pozwala zaklasyfikować tę stal do nowoczesnych materiałów nanokrystalicznych.” – podkreśla Marciniak

Obok stali nanokrystalicznej wdrażane są również inne rozwiązania – o jednym z ich mówi Marek Gulka, Kierownik Zespołu WUT Racing: - „W tegorocznym bolidzie będziemy sprawdzać ECU, czyli sterownik do silnika zaprojektowany i wykonany w całości przez naszego kolegę. To autorski projekt i jestem przekonany, że będzie działał doskonale, pozwalając na optymalne wykorzystanie parametrów napędu.”- dodaje Gulka.

Kolejnym etapem, po projektowaniu i budowie bolidu, są jego testy, podczas których Studenci sprawdzają, jak wymyślone przez nich rozwiązania sprawdzają się w praktyce. - „Jako jeden z niewielu zespołów wykonamy testy aerodynamiczne pojazdu podczas jazdy bolidu po torze oraz dokonamy pomiaru temperatur opon z wykorzystaniem kamer termowizyjnych, tak jak w Formule 1” - mówi Piotr Duda, kierownik Działu Aerodynamiki. – „To pozwoli nam na lepszą ocenę naszych rozwiązań i szukanie jeszcze lepszych.”

Ze względu na wyjątkowość projektu wybrane części są wykonywane na specjalne zamówienie, co generuje duże koszty. Dokończenie budowy pojazdu i start w tegorocznych zawodach szacowane jest na około 130 tys. złotych. - „Zdobycie środków potrzebnych do budowy bolidu jest ogromnym wyzwaniem. Wciąż szukamy głównego sponsora projektu” - przyznaje Tobiasz Mayer, kierownik Działu Marketingu.

Studenci z zespołu WUT Racing przygotowują pojazd do startu w dwóch edycjach tegorocznych zawodów – w sierpniu na Węgrzech i we wrześniu we Włoszech.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u