Tramino Olsztyn testowany w Poznaniu
Równolegle od wczoraj w Poznaniu pierwszy egzemplarz tramwaju przechodzi rygorystyczne testy homologacyjne, potwierdzające jego bezpieczeństwo, wysoką jakość wykonania oraz niezawodność. Na terenie poznańskiej zajezdni MPK na Franowie testowane są m.in. kompatybilność oprogramowania sterującego Tramino z wszystkimi urządzeniami. W szczególności sprawdzany jest układ napędowy i hamulcowy, w tym odwzorowanie hamowania awaryjnego. Uruchamiane są kolejne systemy bezpieczeństwa, takie jak układ poziomowania przy różnym obciążeniu i zużyciu obręczy kół oraz pokładowy rejestrator ATM, będący szynowym odpowiednikiem czarnej skrzynki w samolocie.
Jednocześnie z pracami nad uzyskaniem homologacji, rozpoczną się dostawy pozostałych tramwajów do Olsztyna. Pierwszy z nich przyjedzie do stolicy Warmii i Mazur w połowie czerwca. Tym samym, po ponad pięćdziesięciu latach przerwy, do miasta powróci transport szynowy. Oficjalną prezentację Solarisa Tramino Olsztyn w zajezdni przy ulicy Kołobrzeskiej w Olsztynie, zaplanowano na 19 czerwca.
Solaris Tramino Olsztyn – opis techniczny
Każda z trzech sekcji Tramino osadzona została na tzw. wózku. Dwa skrajne są wózkami napędowymi, a środkowy to wózek toczny. Układ napędowy stanowią łącznie cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 120 kW każdy. Tramwaj zabiera na pokład ponad 200 podróżujących, z czego 43 na miejscach siedzących. Sześć par podwójnych drzwi po każdej ze stron pozwala pasażerom na szybkie
i komfortowe wejście oraz opuszczenie pojazdu. Klimatyzowana przestrzeń pasażerska monitorowana jest za pomocą systemu kamer.
Solaris zrealizował dotychczas zamówienia dla Poznania (45 Tramino) oraz niemieckiej Jeny (5 dwukierunkowych Tramino). W tym roku zakończy się również dostawa tramwajów polskiego producenta do Brunszwiku (18 Tramino) oraz Olsztyna (15 Tramino). Z kolei w latach 2016-2020 41 Tramino pojedzie do Lipska.