Podkarpacie potrzebuje spójnej kampanii promocyjnej

Autor: Łukasz Kleska 2015-08-04 22:44:13
Wywiad z Alicją Wosik – Prezesem Zarządu Podkarpackiej Regionalnej Organizacji Turystycznej - rozmawiał Łukasz Kleska

ŁK-Czym jest PROT, kto do niego należy?

AW-PROT, czyli Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna to stowarzyszenie, które łączy firmy, samorządy, organizacje pozarządowe i inne instytucje zajmujące się turystyką. Każde województwo ma taką organizację, a nadzór nad nimi sprawuje minister sportu i turystyki. Zadaniem ROT-ów jest, m.in.: prowadzenie i koordynowanie centrów informacji turystycznej, podejmowanie działań na rzecz rozwoju turystyki i promocji województwa, wyznaczanie trendów i podnoszenie jakości usług w branży, tworzenie nowych produktów turystycznych i wzmacnianie istniejących. Zależy mi na tym, aby PROT była dobrze pojętą elitą turystyczną, by wstępowały do niej te podmioty, które chcą świadomie kształtować podkarpacki rynek turystyczny, wzbogacać jego ofertę i podnosić jej jakość. Do PROT należy obecnie około stu podmiotów, w tym 40% to firmy turystyczne, a 20% – samorządy, jednak to one właśnie, głównie samorząd wojewódzki, składają się na 95% wpłat członkowskich. Składki stanowią ok. 40% budżetu PROT, drugie tyle stowarzyszenie wypracowuje samodzielnie.

ŁK-Co Pani sądzi o promocji województwa przez PROT?

AW-Do tej pory PROT koncentrowała się głównie na działalności wydawniczej, przygotowując do druku: mapy, przewodniki, albumy, foldery. Te materiały oczywiście są potrzebne, ale trzeba pamiętać, że w świecie współczesnej komunikacji pełnią tylko rolę uzupełniającą. Dlatego chciałabym przestawić PROT na tory nowoczesnej promocji, z użyciem mediów elektronicznych: telewizji, radia, Internetu, aplikacji mobilnych. Potrzebna jest spójna kampania promocyjna, dzięki której spoty reklamowe naszego województwa pojawią się, m.in. na kanałach turystycznych i pogodowych. Ciężar promocji regionu spoczywa również na samorządzie województwa i mam nadzieję, że dobra współpraca przyniesie niebawem widoczne owoce.

ŁK -Ściągniemy w ten sposób więcej turystów do naszego regionu, ale czy nadąża za tym infrastruktura turystyczna?

AW-Tak, to bardzo ważne, by jedno szło w parze z drugim. Inwestycje w infrastrukturę turystyczną to zadanie przede wszystkim dla samorządów i przedsiębiorców. PROT promuje efekty ich działań, m.in. tworząc i znakując szlaki tematyczne, przykładowo – najlepsi restauratorzy znaleźli się na szlaku kulinarnym promowanym przez stowarzyszenie, zaś oferta najlepszych hoteli i pensjonatów jest umieszczana w naszych wydawnictwach i centrach informacji. PROT prezentuje też najciekawsze miejsca i atrakcje województwa na targach krajowych i zagranicznych.

ŁK-Skąd brać środki na takie inwestycje w infrastrukturę?

AW-Między innymi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. W sposób szczególny zostały tam przygotowane fundusze na ochronę dziedzictwa kulturowego, w tym np. remont i adaptację obiektów zabytkowych dla celów turystycznych. W związku z rozwojem tzw. turystyki uzdrowiskowej, czyli turnusów zdrowotnych połączonych ze zwiedzaniem regionu, zabezpieczono środki na poprawę infrastruktury uzdrowisk i wzbogacenie ich oferty. Po fundusze na turystykę można sięgać także w ramach tzw. inteligentnej specjalizacji „jakość życia”. Wyzwań jest wiele, bo turystyka rozwija się bardzo dynamicznie – oprócz tradycyjnych nurtów: turystyki wczasowej, autokarowej czy rodzinnej, rośnie w siłę turystyka aktywna: żeglarstwo, paralotniarstwo, kajakarstwo, narciarstwo, nordic-walking, turystyka rowerowa, ale także tematyczna: kulturowa, historyczna, religijna, przyrodnicza, kulinarna. Bardzo obiecującym nurtem jest turystyka kongresowo-biznesowa, bo jej uczestnicy chętnie wracają później, by tu wypocząć z rodzinami. A zatem pracy czeka nas wiele, ale wiele zależy też od dobrej współpracy wszystkich firm, instytucji i samorządów, które działają w obszarze turystyki. Naturalnym polem tej współpracy powinna być Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna.

© 2018 Super-Polska.pl stat4u