Warszawa porządkuje przestrzeń miejską
W obecnym stanie prawnym samorządy mają ograniczone możliwości regulacji kwestii reklam na terenach prywatnych. Jedynym narzędziem, pozwalającym na nie wpływać, są długotrwałe w uchwalaniu i trudne do korygowania miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Egzekucję ich postanowień paraliżują jednak ograniczone możliwości kadrowe nadzoru budowlanego oraz długotrwałe procedury odwoławcze.
- Wyjście z sytuacji, w jakiej znalazły się obecnie zarówno samorządy, jak i liderzy budzącej coraz bardziej niechętne reakcje społeczne branży, wymaga solidnej pracy u podstaw. Musimy bardzo głośno domagać się oczekiwanych od lat zmian ustawowych, być otwarci na współpracę z firmami, które rozumieją patologię aktualnego systemu, ale jednocześnie w optymalny sposób wykorzystywać dostępne narzędzia. Jeszcze w marcu tego roku chcemy rozpocząć eksperymentalny audyt nośników reklamowych na obszarze jednego z planów miejscowych – dodaje Wagner.
Lepsze zarządzanie reklamą zewnętrzną na terenach miejskich będzie możliwe m.in. dzięki przeglądowi istniejących już nośników oraz stworzeniu bazy danych, ułatwiającej weryfikację zgodności lokalizacji reklam z obowiązującymi regulacjami.
Stolica opracowuje również procedury, które ułatwią dzielnicom samodzielne usuwanie nielegalnych reklam z terenów miejskich. Dla wszystkich podmiotów zarządzających mieniem miejskim zostanie także wprowadzony zakaz przedłużania umów z inwestorami, których reklamy zostały umieszczone niezgodnie z zarządzeniem Prezydenta Warszawy nr 961/2007.
Miasto pracuje nad przyjęciem księgi standardów projektowych i materiałowych, wykorzystywanych przy zagospodarowywaniu przestrzeni publicznych. Wytyczne ustanowią minima w tym względzie w zależności od lokalizacji, m.in. odsyłając do lamusa niesławną kostkę Bauma. Ze względu na szeroki zakres tematyczny opracowania standardy będą składać się z wielu oddzielnych, stopniowo tworzonych dokumentów, dotyczących m.in.: posadzek, słupków drogowych, mebli miejskich, oświetlenia czy nasadzeń.
Jeszcze w tym roku rozpoczną się prace analityczne nad koncepcją przywrócenia właściwej roli „centralnemu kwartałowi” Warszawy, który obejmuje obszar między ulicami Królewską, Marszałkowską, Alejami Jerozolimskimi i Nowym Światem. Po przeprowadzeniu szczegółowej analizy komunikacyjnej, przestrzennej, prawnej i lokalowej, miasto wypracuje koncepcję stopniowego wprowadzania ruchu ograniczonego w tym obszarze. Pozwoli to na lepsze wykorzystanie potencjału ul. Złotej jako głównego łącznika między definiowanym na nowo pl. Defilad oraz Nowym Światem. Kluczowym punktem długofalowo zakrojonego planu stanie się rewitalizacja pl. Powstańców Warszawy i ul. Chmielnej oraz ukształtowanie pl. Małachowskiego.
Warszawa poszerza możliwości zaangażowania się mieszkańców w sprawy stolicy. Już teraz budżet obywatelski, inicjatywa lokalna oraz możliwość inicjowania konsultacji społecznych dają warszawiakom realny wpływ na to, co dzieje się w stolicy. To jednak nie wszystko. Jeszcze w marcu tego roku, podczas otwartej debaty, władze stolicy wspólnie z mieszkańcami i organizacjami pozarządowymi wyłonią 10 przestrzeni publicznych, które w najbliższych latach powinny zmienić swoje dotychczasowe oblicze i zyskać nową jakość urbanistyczną.