NORDA jako Północny Biegun Wzrostu
Członkowie NORDY 4 lata temu zauważyli, że atrakcyjne tereny przemysłowe w okolicach tworzą ogromny potencjał, ale nie ma żadnych regulacji, które pozwolą na wspieranie tego typu miejsc. Gdyński port ma kategorię A, czyli najwyższą klasę. Dzięki temu miasto jest skomunikowane z całym światem, statki przypływają ze wszystkich kontynentów, jednak port zamyka się w granicach terytorialnych. Nowy projekt ma to zmienić.
Współczesna logistyka, to już nie tylko przeładowanie kontenera ze statku na pociąg lub samochód i wysłanie go dalej w świat. Porozumienie Północnego Bieguna Wzrostu jest szansą na zmianę logistyki. Staramy się robić w tym kierunku coraz więcej, ze względu na podwyżki cen paliw, miejsca na statkach, które są droższe i przeładowane płynące wolniej statki. Dzięki nowej strategii i udziałowi gmin takich jak: Gdynia, Kosakowo, Reda, Rumia, Wejherowo, port będzie mógł się rozwijać pod względem przemysłu i logistyczno-spedycyjnym. A to nowe miejsca pracy - mówi dr Michał Wolański zajmujący się projektem.
Całkowity koszt projektu wynosi 2 587 060 zł, w tym kwota dofinansowania 2 199 000 zł. NORDA - Północny Biegun Wzrostu jest dofinansowany z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii oraz środków krajowych w ramach Programu Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego.